گیاه عدسک آبی Mankai دارای مزایایی برای سلامتی است

5 اوت 2019- تیمی از محققان دانشگاه بن گوریون در Negev اعلام کردند که Mankai یک گونه از گیاهان آبزی با میزان پروتئین بالا است، که دارای پتانسیل قابل توجهی به عنوان یک سوپرغذا می باشد و سبب کنترل گلیسمی پس از مصرف کربوهیدرات ها می شود.

هیلا زلیچا، متخصص تغذیه و دانشجوی دکترا در بخش بهداشت عمومی BGU و همکارانش درباره ی جنبه ی گلایسمی Duckweed Mankai تحقیق کردند. تحقیقات وی به تازگی در Diabetes Care، مجله رسمی انجمن دیابت آمریکا منتشر شده است.

در این مطالعه ی جدید، محققان مصرف نوشیدنی شیک مانکای را با شیک ماست که از نظر میزان کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، چربی ها و کالری با یکدیگر مشابه بودند، مقایسه نمودند. پس از دو هفته پایش با سنسورهای گلوکز، شرکت کنندگانی که شیک مانکای را استفاده می کردند، از نظر تعدادی از معیارها از جمله سطح پیک گلوکز، میزان گلوکز ناشتا، زمان پیک بعدی و پاکسازی گلوکز واکنش بسیار بهتری را نشان دادند. شرکت کنندگان همچنین احساس سیری بیشتری می کردند.

این گروه تحقیقاتی، به سرپرستی پروفسور Iris Shai، عضو مرکز بین المللی بهداشت و تغذیه یDaniel Abraham  در BGU و دانشکده بهداشت عمومی، در چندین مطالعه ی قبلی خود نشان دادند که Mankai duckweed دارای پتانسیل فوق العاده ای برای سلامتی به عنوان یک غذای عالی(superfood) است. این تحقیق جدید، بخشی از تحقیق DIRECT PLUS[1]  است که به بررسی اثرات رژیم غذایی سبز مدیترانه ای می پردازد.

این گیاه آبزی می تواند در یک محیط های بسته رشد کند و از نظر زیست محیطی بسیار پایدار است، برای تولید هر گرم پروتئین از آن در مقایسه با سویا ، کلم یا اسفناج نیاز به مقدار کمتری آب دارد. همچنین با استفاده از کشت هیدروپونیک می تواند در طول سال رشد کند که این یک مزیت دیگر آن است.

عدسک آبیصدها سال است که در جنوب شرقی آسیا مصرف می شود و به دلیل داشتن پروتئین زیاد - بیش از 45٪ از ماده خشک آن- به عنوان "گوشت گیاهی" شناخته می شود. این گیاه شامل پروتئین کامل موجود در تخم مرغ ، شامل نه اسید آمینه ی ضروری و شش اسید آمینه ی مکمل است. علاوه بر این، مانکای سرشار از پلی فنول ها است، به طور عمده اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها (از جمله کاتچین ها) ، فیبرهای غذایی، مواد معدنی (از جمله آهن و روی)، ویتامینA ، کمپلکس ویتامین B و ویتامین B12 که به ندرت درتوسط گیاهان تولید می شود.

یک مطالعهبر روی عدسک آبی کهقبلی توسط دکتر Alon Kaplan در آزمایشگاه پروفسور شای انجام و در Clinical Nutrition منتشر شده بود، نشان داد که جذب اسیدهای آمینه ضروری از Mankai مشابه پنیر نرم و معادل گیاهی ان یعنی خود فرنگی( از نظر محتوای پروتئین) است، که نقش آن را به عنوان یک منبع پروتئین با کیفیت بالا تقویت می کند. همچنین، این مطالعه نشان داد که Mankai یک منبع گیاهی بی نظیر برای ویتامین B12 است.

مطالعه دیگری که توسط Anat Yaskolka Meir در BGU انجام ودر اوایل سال جاری در مجله ی Nutrition منتشر شد، نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی مانکای باشد، علی رغم مقادیر کم گوشت قرمز، میزان آهن و اسید فولیک را بالا می برد. این مطالعه همچنین نشان داد که آهن حاصل از منکای در معالجه ی کم خونی فقر آهن در موشهای مبتلا کم خونی به همان اندازه ی درمان معمول فقر آهن، مؤثر است.

به نظر می رسد تجمع این همه خصوصیات در این گیاه ، بعلاوه ی نداشتن بو یا طعم نامطلوب، آن را به راحتی به یک سوپرغذا تبدیل می کند. دانشگاه هاروارد ظاهراً موافقت کرده است که اسموتی های مانکایی به تازگی در کافه تریای دانشکده بهداشت عمومی هاروارد عرضه شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-mankai-duckweed-health-benefits.html

 

 



[1]Dietary Intervention Randomized Controlled Trial—Polyphenols Unprocessed